Washi/Silk: Nihonga typisk udføres på Washi eller silke med pensler. Malerierne kan være enten sort-hvid eller farver. Hvis monokrom, Sumi er typisk brugt som er sod blandet med en lim fra fiskeben eller dyrehud anvendes. Hvis polykrom er pigment afledt af naturlige ingredienser som mineraler, skaller, koraller og endda halvædelsten som malakit, azurit og cinnober. Råvarerne er pulveriseret i 16 gradueringer fra blødt til sandede korn teksturer.
Nikawa: En læderlim opløsning, kaldet Nikawa, anvendes som et bindemiddel til disse pulverformige pigmenter. Gelatine som var fra kogt proteiner såsom hud og knogler af dyret og fisk. I begge tilfælde anvendes vand; dermed Nihonga er faktisk en vandbaseret medium.
Kofun :(pulveriseret calciumcarbonat, der er fremstillet af hærdede østers, clam eller scallop skaller) er et vigtigt materiale, der anvendes i Nihonga. Forskellige former for Kofun udnyttes som en grund, for under-maleri, og som en fin hvid top farve.
Iwaenogu : Lavet af mineralske pigmenter blive knust til pulver.
Enogu for Nihonga
Kned gummi: speciel viskelæder
Oprindeligt blev Nihonga produceret til at hænge ruller (Kakejiku), hånd ruller (Emakimono) eller folde skærme (Byōbu). Men de fleste nu produceret på papir strakt på træplader, der er egnet til indramning. Nihonga malerier behøver ikke at blive sat under glas. De er arkivering i tusinder af år.
Papir (Washi)
Hosho: først dukkede omkring det fjortende århundrede i Echizen provinsen Japan. De bedste kvaliteter foregår stadig primært fra Kozo fibre. En fin kvalitet Hosho er en af de smukkeste af hvid papier. Det betyder ikke skrumpe, tåre, eller udvide let, og det er især godt for træblok og linoleum udskrivning. Fordi det ikke er dimensioneret, Hosho er også godt for bløde, semiabstract akvareller, men det anbefales ikke for begyndere.
Kozo: ligner Hosho, men det har en strammere arrangement af fibre, hvilket resulterer i lidt mindre tand. Det har også mindre porer, hvilket betyder, at det har mindre absorptionsevne. Fremstillet fra 100 procent Kozo fibre, er det den mest almindelige sort papir, såvel som den største kategori af papir. Kozo er lidt tyndere end Hosho og mere alsidigt.
Gasen-shi: Gasen, som opstod i Kina, er den ældste form for orientalsk papir stadig bruges til illustrationer. Både de kinesiske og japanske traditionelt foretrækker dette papir til kalligrafi og kinesisk maleri. Navnet Gasen stammer fra ga, hvilket betyder, maling og sen, som er et sted i Kina. Japanerne tilføjede shi, hvilket betyder, papir, til navnet Gasen.
Torinoko: betyder barn af fuglen, eller æg, og dens overflade ligner en æggeskal. Det blev indført omkring det ottende århundrede, og var lavet af ren gampi. Torinoko lavet af gampi er nok den mest permanente papir lavet. Versaillestraktaten blev skrevet og underskrevet på denne papiret, fordi det mentes at være den mest holdbart papir i verden.
Anlægget hvorfra gampi fibre opsamles nu sjælden i Japan, og de planter fra andre asiatiske lande ikke er af samme kvalitet.
Masa: papir er den mindst absorberende af alle papirer og den nemmeste for en vestlig akvarelmaler at arbejde med. I generelle udseende det i høj grad ligner torinoko, men i dag er lavet primært af sulfit pulp, og når det er gennemblødt med vand har tendens til at falde fra hinanden.